Orientální břišní tanec

  •  BŘIŠNÍ TANEC JE RADOST

Proč se trápit v posilovně při formování těla, když můžete udržovat váhu a kondici příjemnou formou - břišním tancem. Tancem se příjemně uvolníte, spálíte kalorie, pobavíte se, prostě si cvičení s radostí užijete.  

  • POSILTE SVÉ TĚLO

Břišní tanec je jedním z nejlepších způsobů jak si udržet váhu a zdravé nebolavé tělo. Krouživé a vlnivé pohyby těla uvolňují zatuhlé svalstvo, blokády páteře a tím zmírňují a odstraňují bolesti zad. Zároveň se pohybem svalstvo zpevňuje a zapojují se a procvičují i svalové skupiny, které při běžném pohybu nepoužíváme. Krouživým a třesavým pohybem se uvolňuje napětí v pánevní oblasti, upravují se menstruační a klimakterické potíže. Tanec též přispívá k léčbě neplodnosti, má příznivý vliv na trávicí ústrojí. Šetří klouby a zároveň zlepšuje jejich pohyblivost. Posiluje pánevní dno. Navíc se jedná o pohyb, který pomáhá tělu zbavovat se toxinů a zrychluje metabolismus tanečnice, což vede ke snižování tělesné hmotnosti.  

  • PRACUJTE NA VAŠÍ INTELIGENCI :-)

Pomocí tance procvičujete pravou i levou hemisféru mozku zároveň, dochází ke zlepšení koordinace. Díky tomu procvičujete svoji paměť a udržujete schopnost učit se.  

  • POZNÁTE LÉPE SVÉ TĚLO

Učením se nových věcí a dosahováním různých cílů jako naučit se břišnímu tanci, může být pro vás velmi příjemnou odměnou. Možná překvapíte sama sebe, jaké možnosti a rozsah má vaše tělo. Pohyby břišního tance vás vtáhnou do intimního vztahu s vaším tělem a mohou tak zdárně pomoci při různých blokacích zad. Podstatou břišního tance je MÍT SE RÁDA TAKOVÁ, JAKÁ JSTE. Tím, že poznáte detailně své tělo při procvičování jednotlivých prvků, zjistíte, jaké přednosti vlastně máte... 

  • PODPORA IMUNITNÍHO SYSTÉMU

Cvičení, včetně tance, pomáhá rozproudit lymfu v těle, což podporuje zdravý a funkční lymfatický systém. Ten je důležitý pro správnou funkci vašeho imunitního systému. 

  • ŽIJTE, NEPŘEŽÍVEJTE!!!

Tím, že se aktivně věnujete čemukoliv vám příjemnému - např. pravidelně navštěvujete hodiny břišního tance, přicházíte tak na nové myšlenky, obohacujete svůj život o zážitky, zkušenosti, poznáte nové kamarádky... obohatíte svůj život a vytvoříte si tak "pouze to vaše", co mnohdy ženám, které lítají z práce domů, aby se postaraly o dům a rodinu, chybí. Udělejte si čas sama pro sebe.  

  • ZÍSKEJTE NOVÉ PŘÁTELE

Toto je jeden z nejúžasnějších darů, který břišní tanec může nabídnout. Na hodinách se potkáte s jinými ženami, které byste ve svém běžném životě nepotkala. Vztahy se v průběhu života mění a přítelkyně, která byla nejlepší před deseti lety, dnes jako byste se neznaly. Třeba zrovna na lekcích břišního tance naleznete kamarádku, která vám obohatí život v současné životní etapě. Mnoho důležitých, ať už krátkodobých nebo dlouhodobých, přátelství vzniklo právě skrze břišní tance.

Inspirováno texty tanečnice Sadie

____________________________________________________________________________________________

Druhy tance 

Raqs sharki

pochází z 20.let 20.století z Káhiry a vznikl z lidového tance baladi. Vyniká od svého předchůdce baladi velkolepějším využitím jeviště. Začal se používat dvojdílný kostým a závoj. Přidaly se prvky baletu a začaly se výrazně používat ruce a trup. Zavedla se choreografie a tančí se na špičkách nebo v lodičkách s podpatkem. Pro Raks Sharki je typické citlivé vnímáni rytmů a izolace prvků. Typické jsou krokové kombinace po prostoru i otočky. Tyto variace a prvky vyžadují již jistou píli a taneční trénink.  

 Celkové představení trvá poměrně dlouho. Původně mívaly jednotlivé skladby i 30 minut! Dnes se pohybují kolem 8 – 10 minut, ale i tak jsou pro diváka laika v našem světe příliš dlouhé, hranice 4-5 minut je podle mého názoru ještě přijatelná. Velmi často tanečnice přichází na jeviště se závojem, který po chvíli odhodí. Jedná se o vstup, kdy tanečnice upoutává pozornost diváků, seznamuje se s tanečním prostorem, s diváky i celkovou atmosférou sálu. Závoj se používá doopravdy jen jako doplněk a tanečnice využívá spíše krokové variace a otočky k tomu, aby si vytyčila prostor.

Typická skladba na Raqs Sharqi se skládá z několika kratších hudebních částí, z různých rytmů a melodií. Př. několika základních rytmů/fází Raqs Sharqi:

- 2/4 rytmus Malfouf (vhodný pro příchod tanečnice)

- 4/4 rytmus Maqsoum (též zvaný Beledi) je typický pro tzv. "hip drop taneční část"

- Taqsim (sólo pro jeden nástroj)

- Masmoudi nebo Fellahy (dynamická fáze, která velmi často přechází do drum sola)

- Fellahy, Ayoub (rytmický velmi rychlý závěr)

Jednotlivé rytmy se ve skladbách určených pro Raqs Sharqi různě střídají a výše jmenované rytmy nemusí být ve všech skladbách nebo jsou skladby, kde zazní i jiné rytmy, které jsem nezmínila, jako je například saidi rytmus, rhumba a další.

Drum solo

Rytmický, dynamický a temperamentní tanec v rytmech bubnů, bez doplňků, klade důraz na umění izolace a pohybové možnosti tanečnice.
Není příliš náročný na prostor.
 

Tanec s křídly bohyně Isis

Tanec s křídly bohyně Isis je velmi efektní, prostorově náročnější.  Tanečnice chvíli podobná víle či motýlu proplouvá parketem a vytváří kreace pomocí velkých křídel, které se jakoby vlní ve větru.

Saidi

Velmi živý, hravý, laškovný tanec v 4/4 rytmu  z JV části Egypta ( Horní Egypt). Tanec je velmi zemitý, a vyznačuje se přídupy a podupy, charakteristická rekvizita je 1 či 2 hůlky, které se původně vyráběly z bambusu. S hůlkou se provádí různé prvky např. rychlé točení v ruce, poťukávání holí o zem i o tělo. Ženy nosí galabeu a přes boky cinkací šátek, nutná je pokrývka hlavy – šáteček. V kabaretní formě si může tanečnice dovolit i v klasickém kostýmu s poflitrovanou hůlkou.

Saidi dělíme na raks assaya (ženský tanec, ale mohou tančit i muži ) a tahtib (mužský tanec – nápodoba boje se zbraní).  

Tribal, tribal fusion

Tribal není orientálním tancem v pravém slova smyslu. Divák si musí tanec připustit, aby se s ním ztotožnil a líbil se mu. Jde především o kolektivní prožitek tanečnic. Tribal je skupinový tanec, ženy v tanci prožívají společnou energii a harmonii. 

Skupina je kmen, tanečnice nemají být konkurentkami, nýbrž společně prožívat sílu a harmonii tance. Kreativita stejně jako spontánnost tanečnic jsou žádoucí. Tribal tedy není tanec vůdčích osobností. Členové skupiny mají být všichni rovnocenní, přičemž se ale klade důraz na individualitu jednotlivce.

Nachází se v něm prvky folklóru, orientu, ale třeba i flamenca a dalších tanečních stylů. Pohyby jsou vesměs zemité s důrazem na pohyby boků a břicha. Hojně se využívá pohybů nitrotělních. Tanečnice se téměř nehýbou z místa, nepoužívají kroky. Důraz je kladen na měkké pomalé pohyby tzv. hadích paží. Pohyby se podobně jako hudba neustále opakují s precizním zvládnutím. Napětí prochází celým tělem, každý pohyb je pečlivě plánovaný. Někdy se používá činelků.

Tribal style se neustále vyvíjí a mění, přebírá další vlivy. Roste popularita Tribal Fusion neboli Urban Tribal stylu. Ty mají  širší záběr a volnější strukturu, více využívají choreografii. Uplatňují se v něm egyptské, indické, afghánské, perské, uzbecké, tuniské a další tance Severní Afriky a orientu. 

Baladi

Tanec vesnických žen, tančí se na plných chodidlech a je plný emocí.

Khaleegy

Jedná se o tanec pocházející z perského zálivu.  Užívá specifický 2/4 „hypnotický“ rytmus zvaný "saudi". Tančí se především ve skupině.  Pohybuje se především trupem, hlavou a vlasy ve spojení s jednoduchým základním krokem. Přezdíván je také jako tanec vlasů, či tranzovní tanec.  Tančí se ve speciálních šatech, zakrývajících celé tělo.

Arabské flamengo

Jak název napovídá, jedná se o taneční styl, který vznikl postupným splýváním a ovlivňováním kultur arabských a španělských. Spojení temperamentní flamenga a ladnost, něžnost i smyslnost arabského orientálního tance vás překvapí. Hudba arabského flamenga přechází z jednoho do druhého. Flamengové části jsou tvořeny krokovými variacemi, pózami, i podupy, arabská orientální část je tvořena jemnými vlnivými pohyby, kroužky, osmičkami i velbloudky. Tanec může být tančen i s 1 či 2 vějíři. Tanečnice nosí neodmyslitelnou širokou řasenou sukni.  Okolo boků si můžete ovázat šátek, pléd, či cinkací šátek.

Indický tanec Bollywood

Tanec Bollywood je nápaditý, smyslný, hravý, plný vášní a emocí. Bollywoodský tanec není žádný tradiční styl. Má nesčetně podob a stylů, například Bhangra. Tančí jej ženy i muži. Kostýmy jsou stejně rozmanité jako tanec. Filmový Bollywood by bez písní a tance u domácích diváků propadl. V 80. letech se v indickém filmu pracovalo jen s klasickými tanečními styly především s Bharatanatyam a Khatak. Vycházely ze staré indické tradice. V současné chvíli je to mix  latinsko-amerických, španělských i orientálních tanců, nepohrdá ani jazzem, modernou, hip-hopem a dalšími.

__________________________________________________________________________

Tradiční rekvizity

Rekvizity se k orientálnímu tanci používaly od pradávna. Většina z nich měla ochrannou a magickou funkci.V dnešní době slouží ke zpestření vystoupení a k vytváření originality tanečnice.

Činelky

Činelky se využívají pro zvýraznění rytmu, který zní v doprovodné hudbě, nebo je tanečnice používá jako jediný hudební nástroj, který ji doprovází při tanci. Jde o kovové kloboučky připevněné na palec a prostředníček každé ruky. 

Hůlka

Hůlka, ať už rovná či zahnutá, se objevuje především ve folklórním egyptském tanci saidi. Používá se jedna nebo dvě. Muži tančili s hůlkou rovnou, ženy s hůlkou se zahnutou rukojetí. Při tanci se hůlka používá k různým poklepům a kroužení. Mimo to se s ní napodobuje umění boje s mečem. Tanec s hůlkou mívá veselý charakter.

Šavle

Orientální břišní tanec se šavlí pochází spíše z Turecka. Kromě bojových póz, do nichž se tanečnice při vystoupení staví, vytváří ještě konfrontaci mezi tímto mužským artefaktem a ženským tělem. Šavli si tanečnice při tanci pokládá na břicho a hlavu, kde s ní tančí ve vyvážené poloze bez držení. 

Svíčky a oheň

Kult ohně byl od pradávna uznávaný jako jeden z projevů bohyně. Měl magickou a ochrannou funkci. Nejznámější je dnes tanec se svíčkami. Při vystoupeních můžete vidět alternativu, kdy tanečnice tančí s jednou svíčkou v každé ruce, nebo s podnosem plným svíček na hlavě. Tanec s ohněm je buď velmi mystický nebo vášnivý. 

Vějíř

Tanec s vějířem se používal už v Egyptě, dnes je typický pro flamenco. Využívá se jeden nebo dva vějíře. Jsou vyráběny v několika velikostech. Pro flamenco se užívá spíše vějíře plného, pro orient spíše vyřezávaného.

Závoj

V tanci se závojem nalézáme ženskost a jemnost. Závoje mají různé velikosti. Tvar bývá buď obdélníkový nebo půlkulový, tančí se s jedním nebo se dvěma. 
 

Křídla Isis

Jde o dva půlkruhové závoje často stříbrné či zlaté barvy. Látka má dlouhé sklady směrem do středu půlkruhu, který je umístěn na náhrdelníku tanečnice. Jeden konec závojů spadá k nohám, druhý je ještě prodloužen o slabou hůlku, drženou v ruce. Tanec s touto nádhernou rekvizitou je zaměřen především na efekt, mávání a víření. Pro diváka se tak vytváří iluze třepotajících se křídel překrásného motýla.

Hadi

Spojením ženské něhy a animálnosti hada vzniká dech beroucí kontrast. Divák bývá fascinován pohledem na silného hadí tělo plazící se kolem pasu, krku, či rukou tanečnice. Také zvyk při tanci používat hada pochází ze starého Egypta, kde byl had považován za jedno z nejposvátnějších zvířat. Je symbolem mužského i ženského pohlaví. V tanci s hadem se zrcadlí vyrovnanost a odvaha tanečnice. Navíc, sníte-li hadí ocas, stanete se prý nesmrtelnými.

Květiny a peří

Chce-li tanečnice ukázat svou něžnou a romantickou tvář, volí jako rekvizitu k tanci květiny nebo velká barevná pera exotických ptáků nebo páva. Květiny i peří mívají výrazné barvy.    

Džbán

Pokud chce tanečnice vystihnout ženskou podstatu v zemitém a materiálním slova smyslu, můžeme ji vidět tančit s velkým zdobeným džbánem. Mívá zaoblený a vysoký tvar. Tanečnice jej třímá v rukou, staví si jej na hlavu či tančí okolo něj. 

Anketa

Vyzkoušela jste již břišní tanec?

Celkový počet hlasů: 149

Tanec - články, úvahy

09.10.2011 09:12
Pověst Orientálních tanečnic v Egyptě Další z článků, které stojí za přečtení, dovolím si proto tento článek uvést i...
09.10.2011 09:00
Etiketa v orientálním tanci Již tady jeden článek byl, ale zajímavý mi přišel i tento.   Datum:...
09.10.2011 08:55
Etiketa studentky  O tom, jaká má být správná či ideální lektorka, tu už článek byl, ale jak by se měla chovat...
17.07.2010 09:20
ETIKETA BŘIŠNÍHO TANCE Břišní či orientální tanec je uměním, které k nám přišlo z arabského světa a stále se zde jen postupně...
01.01.2010 14:32
I dnes si stále mnoho lidí (a to ženy i muži), bohužel, myslí, že břišní orientální tanec je tanec erotický a používá se výhradně...

Základní taneční rytmy

Několik nejdůležitějších rytmů, zapsáno v základní, jednoduché, ale přehledné formě pro tanečnice.

D....dum (basový, důrazný)

T... tek (vysoký zvuk)

Beledi        DDTDT

Saidi          DTDDT

Ayub         DDT

Malfuf      DTT

Maksoum     DTTDT

Masmoudi    DDTDTT

Saudi (khaleegy)   DDT

fellahi      DTDT

chiftetelli arab.     DTTTTDDT

Anketa

Který druh orientálního tance se vám nejvíce líbí?

Saidi (6)
Bollywood (8)
Jiný (6)

Celkový počet hlasů: 63

Anketa

Anketa pro tanečnice :-) - s jakými rekvizitami nejraději tančíte?

Závoj (26)
Hůlka (7)
Šavle (5)
Vějíř (15)
Činelky (1)
Jiné (4)

Celkový počet hlasů: 74